PEDAGOG SZKOLNY: Renata Barzak
GODZINY PRACY
Poniedziałek: 8:45-11:45 12:30-13:30 14:15-15:15
Wtorek: 9:00-11:15
Środa: 8:00- 9:00 9:45- 12:30
Czwartek: 9:30- 11:15
Piątek: 9:45- 10:45
PEDAGOG SZKOLNY: Renata Barzak
GODZINY PRACY
Poniedziałek: 8:45-11:45 12:30-13:30 14:15-15:15
Wtorek: 9:00-11:15
Środa: 8:00- 9:00 9:45- 12:30
Czwartek: 9:30- 11:15
Piątek: 9:45- 10:45
Poniżej link do prezentacji dla rodziców w ramach programu "NVC w edukacji" oraz "Mediacje w edukacji" „ Klimat szkoły. Tworzymy go razem” współfinansowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025 przekazanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
AUTYZM DZIECIĘCY: JEGO SYMPTOMY, DIAGNOZA, TERAPIA
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Wpływa całościowo na rozwój i funkcjonowanie danej osoby.
Określenie „spektrum autyzmu” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak różnorodne są osoby z autyzmem i w jak różny sposób zaburzenie to może wpływać na ich życie.
W spektrum znajdują się zarówno osoby niemówiące werbalnie, mające poważne problemy w zakresie samodzielności i funkcjonujące na poziomie niepełnosprawności intelektualnej, jak również osoby sprawnie porozumiewające się mową, zakładające rodziny i realizujące się w życiu zawodowym.
Zaburzenie to zaczyna pojawiać się przed trzecim rokiem życia. Autyzm objawia się przede wszystkim w zamknięciu się we własnym wewnętrznym świecie i wyłączaniu się
z otaczającej rzeczywistości. Stąd dziecko autystyczne:
Często odnosi się do innych osób obojętnie, traktując je jak nieożywione przedmioty;
Poniżej przedstawione zostały objawy wskazujące na nietypowy rozwój dziecka relacjonowane przez rodziców dzieci autystycznych:
Główne symptomy autyzmu – triada autystyczna
Interakcje społeczne
Ograniczone wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności
W tym miejscu należy podkreślić, że u dziecka mogą wystąpić tylko niektóre z wyżej wymienionych objawów w różnym nasileniu. Niektóre dzieci z diagnozą autyzmu, np. bardzo lubią się przytulać, dużo mówią, choć nie zawsze poprawnie i wcale nie mają nasilonych tzw. dziwnych zachowań. Musimy pamiętać, że u niektórych dzieci objawy mogą być mocno nasilone, a u innych mogą być bardzo słabo widoczne, czy wręcz trudne do wychwycenia.
Literatura:
1. Attwood T., (2006) Zespół Aspergera, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka
2. Baron-Cohen S. (1999) Autyzm. Fakty, Kraków, KTA
3. Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
4. Danielewicz D., Pisula E. (red.), (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
5. Delacato C. (1995) Dziwne, niepojęte, dziecko autystyczne, Warszawa, Synapsis
6. Grandin T., (2007) Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem, Warszawa, Fraszka Edukacyjna
7. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
8. Frith U. (2005) Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
9. Grandin T., Scariano M. (1995) Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa, PWN 10. Hart Ch. (1995) Przewodnik dla rodziców dzieci autystycznych, Łódź, Fundacja im. Wojtka Wadowskiego
10. Kruk-Lasocka J. (1999) Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji
Najlepiej porozmawiaj z rodzicami, szkolnym pedagogiem lub wychowawcą. Jeżeli nie chcesz, aby ktoś dowiedział się o Twoich problemach, możesz zadzwonić i anonimowo porozmawiać z kimś, kto Ci pomoże.
Zespół Szkolno - Przedszkolny
im. św. Jana Pawła II
34-146 Stryszów
telefon: +48 33 879 74 92
email: spstryszow@iap.pl
Logowanie do dziennika elektronicznego:
1. Poradnik: E-dziennik dla rodziców i uczniów.
3. Aplikacja mobilna Dzienniczek+.