Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Wojna w Ukrainie wstrząsnęła Polską i całym światem. Dzieci i młodzież doświadczają ogromnego lęku, strachu o zdrowie i życie swoje oraz najbliższych (rodziców, rodzeństwa, dziadków). Od kilku ostatnich dni towarzyszą im niewyobrażalnie trudne, nieznane dotąd odczucia i emocje, z którymi bez pomocy osób dorosłych nie będą w stanie przetrwać okresu wojny, nie tracąc zdrowia fizycznego i psychicznego oraz poczucia bezpieczeństwa.

 

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie, gdy jest się rodzicem…

  • Nadaj rozmowie spokojny ton – nie zarażaj dziecka własnym lękiem;
  • Używaj języka dopasowanego do wieku dziecka;
  • Akceptuj emocje dziecka;
  • Daj dziecku czas na przyswojenie nowych informacji;
  • Wyjaśnij tyle, ile uważasz za konieczne – nie wszystko na raz;
  • Nie oglądaj przy dzieciach bieżących wiadomości – to przekaz dostosowany do dorosłych odbiorców.

Ważne wskazówki:

  • Masz prawo i obowiązek w pierwszej kolejności zadbać o swój spokój;
  • Rozmawiaj z dzieckiem osobiście, zanim uzyska informacje o wojnie z nierzetelnych źródeł lub zanim porozmawia z nim za ciebie ktoś inny;
  • Jeśli to rodzice przekażą dziecku trudną wiadomość, mogą zadbać o jego emocje i zaopiekować się nimi;
  • Otwarcie rozmawiaj z dzieckiem o swoich uczuciach, sposobach ich rozumienia, a także strategiach radzenia sobie z nimi;
  • Gdy podejmujesz z dziećmi i nastolatkami rozmowę o wojnie, zastosuj techniki aktywnego słuchania;
  • Akceptuj dziecięcy lub nastoletni, pełen slangowych wyrażeń sposób formułowania pytań;
  • Dziecko potrzebuje powiązania nowych, zwłaszcza trudnych i złożonych informacji z tym, co już zna i rozumie;
  • Naucz dziecko odróżniać rzeczywistość od fikcji;
  • Wyjaśnij dziecku rolę nieprawdziwych informacji w internecie, tak zwanych fake newsów;
  • Całkowita blokada informacyjna w domu jest błędem;
  • Zachowajcie dotychczasowy rytm dnia ze stałymi rytuałami i sposobami spędzania czasu;
  • Zaplanuj z dzieckiem wspólne aktywności, które pomogą wzmacniać poczucie wpływu na otoczenie przez podejmowanie różnych działań;
  • Wzmacniaj u dziecka poczucie solidarności z innymi osobami, które podejmują starania na rzecz pokoju lub są ofiarami działań wojennych;
  • Kiedy czujesz, że emocjonalna pojemność dziecka jest na wyczerpaniu, staraj się odwrócić jego uwagę od aktualnych wydarzeń;
  • Zaangażuj do rozmów z dzieckiem pozostałych członków rodziny

Przykłady komunikatów dla dzieci i nastolatków

 

Maluchy:

  • Pewnie słyszałeś, co się dzieje na świecie. Rosja zaatakowała Ukrainę. To poważna sprawa. Inne kraje łączą się w grupy i będą pomagać najlepiej, jak mogą. Nasz kraj też pomaga;
  • Jeden kraj zaatakował drugi kraj, bo chce zabrać jego kawałek. Inne kraje, w tym Polska, nie zgadzają się na to i na tym polega ta wojna;
  • Jesteśmy w sojuszu wojskowym z największymi armiami świata. W tym sojuszu kraje umówiły się, że nie wolno zaatakować żadnego z nich, bo wtedy odpowie cały sojusz. To sprawia, że nie jesteśmy sami i jesteśmy bardziej bezpieczni.

 

Dzieci w każdym wieku:

  • Chcemy pomóc Ukrainie i w związku z tym odbywają się teraz zbiórki pieniędzy, odzieży czy innych potrzebnych rzeczy dla ludzi z tych terenów. Możemy się włączyć w pomaganie;
  • Chcę, żebyś wiedział, że chcę, byś o tym ze mną rozmawiał i pytał mnie o wszystko, o co potrzebujesz zapytać;
  • Boję się, ale już mniej, bo wiem, co zrobimy, żeby być bezpieczni. Mogę ci o tym opowiedzieć;
  • Widzę, że się boisz. Kiedy słyszymy o wojnie, czujemy strach, bo nasz umysł odczytuje te słowa jako zagrożenie i wysyła nam o tym sygnał. To zrozumiałe. Też tak mam;
  • Martwisz się o babcię swojej przyjaciółki, mieszkającą tam, gdzie jest wojna. Rozumiem to. Jestem przy tobie;
  • Widzę twój niepokój i strach. Wiem, że to skutek czegoś trudnego;
  • Widzę, że jesteś przestraszony. Może porozmawiamy o tym, co cię zaniepokoiło?

Czego unikać ?

  • Nie unikajmy, nie bagatelizujmy tego tematu;
  • Nie okłamujmy dziecka, gdy zapyta, czy trwa wojna;
  • Nie epatujmy drastycznymi, brutalnymi informacjami;
  • Nie należy dzieci zastraszać ani podsycać i tak już silnego stresu;
  • Unikajmy przy dzieciach komunikatów nasilających lęk. Na przykład: „Zaczną od Ukrainy, a potem przyjdą do Polski”, „To dopiero początek. Wybuchnie trzecia wojna światowa”;
  • Postarajmy się nie oglądać i nie słuchać przy dzieciach relacji z wojennych wydarzeń, nie pokazujmy im dramatycznych zdjęć;
  • Rodzice i opiekunowie mogą uznać, że powinni przekazać swoim dzieciom wszystkie fakty i informować je na bieżąco o sytuacji na wojnie. Nie ma takiej konieczności, gdyż przez nadmiar obciążających informacji dzieci mogą poczuć się przytłoczone i przebodźcowane;
  • To, co się dzieje z dorosłymi, wpływa na dzieci.

 

 

Źródło:

https://www.nowaera.pl/edukacja-na-czasie/edukacja-na-czasie-nauczyciel/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie

informacje wydane przez MEiN