Scenariusz zajęć do lekcji geografii realizowany w ramach projektu aktywna tablica
Przedmiot/rodzaj zajęć : Geografia-lekcja utrwalająca poznany materiał
Klasa/Grupa : Klasa V Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Pawła II w Stryszowie
Temat Lekcji: Lekcja powtórzeniowa z działu Krajobrazy Polski.
Cele lekcji –operacyjne:
- Podsumowanie i usystematyzowanie wiedzy o krajobrazach Polski,
kształcenie umiejętności dostrzegania relacji człowiek-środowisko przyrodnicze.
Uczeń zna:
- podstawowe pojęcia dotyczące krajobrazu i nazwy głównych typów krajobrazów Polski,
- nazwy głównych typów krajobrazów Polski,
Uczeń rozumie:
- znaczenie typu krajobrazu dla życia człowieka,
- procesy prowadzące do przekształcania krajobrazu,
- konieczność zachowania obszarów o krajobrazie naturalnym,
Uczeń potrafi:
- prawidłowo stosować pojęcia dotyczące krajobrazu,
- Rozpoznawać typ krajobrazu na podstawie opisu oraz zdjęć,
- wskazywać na mapie określone pasy i typy krajobrazów.
Metody pracy, w tym aktywizujące (rodzaje)
Informacyjna, problemowa, operatywna,
Praca pod kierunkiem nauczyciela –układanie puzzli –mapy ukształtowania powierzchni Polski.
Praca z multiatlasem Polska, przyroda i kultura oraz interaktywnymi mapami Polski.
Formy pracy:
Pogadanka, praca indywidualna w grupach i zbiorowa.
Zgodność z podstawą programową i standardami wymagań: zapisy
- 1) wskazuje na mapie położenie krain geograficznych Polski;
- 2) przedstawia główne cechy krajobrazów Polski oraz wykazuje ich zróżnicowanie;
- 3) rozpoznaje krajobrazy Polski w opisach oraz na ilustracjach;
- 4) przedstawia podstawowe zależności między składnikami poznawanych krajobrazów;
- 5) opisuje zajęcia, tradycje rodzinne i zwyczaje mieszkańców wybranych krain geograficznych Polski.
- 6) opisuje najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski oraz wskazuje je na mapie.
- 7 przedstawia pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności człowieka,
- 8 przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski.
Data : 14.03.2019r.