Scenariusz lekcji historii w klasie VII z wykorzystaniem tablicy multimedialnej (interaktywnej)
Zjednoczenie Niemiec
Cele lekcji:
Uczeń:
− poprawnie posługuje się terminami: II Rzesza Niemiecka, Komuna Paryska,
− 1864 r. – wojna Prus i Austrii z Danią, 1866 r.
– klęska Austrii w wojnie z Prusami, 1867 r. – powstanie Związku Północnoniemieckiego, lata 1870–1871 – wojna prusko-francuska, 1871 r. – zjednoczenie Niemiec (utworzenie Cesarstwa Niemieckiego),
− omawia rolę postaci: Ottona von Bismarcka, Henriego Dunanta,
− przedstawia kolejne etapy procesu zjednoczenia państw niemieckich,
− wskazuje na mapie zmiany terytorialne wynikające z przebiegu zjednoczenia Niemiec,
− wyjaśnia okoliczności powstania i działalność Komuny Paryskiej.
Metody:
− metoda aktywizująca – linia czasu,
− rozmowa kierowana,
− elementy wykładu,
− praca z tablicą multimedialną
− praca z mapą,
− praca z materiałem ilustracyjnym.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
− podręcznik,
− tablica multimedialna,
− karta pracy „Zjednoczenie Niemiec”,
− linia czasu do uzupełnienia.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji.
- Podczas rozmowy zainicjowanej przez nauczyciela uczestnicy zajęć przypominają, jaka była sytuacja państw niemieckich, w szczególności Prus, po kongresie wiedeńskim.
- Uczniowie zapoznają się z informacją dotyczącą najważniejszych zagadnień, na które będą musieli zwrócić uwagę w trakcie lekcji .
Faza realizacyjna
- Nauczyciel w krótkim wykładzie opowiada o dążeniach zjednoczeniowych w Niemczech w pierwszej połowie XIX w. Przedstawia przyczyny podejmowanych działań oraz plan zjednoczenia Niemiec realizowany przez Ottona von Bismarcka).
- Uczniowie zapoznają się z krótkimi filmikami dotyczącymi procesu zjednoczenia Niemiec, które zostają im odtworzone na tablicy multimedialnej.
- Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zadaniem zespołów jest przygotowanie na podstawie obejrzanego filmu linii czasu prezentującej proces zjednoczenia Niemiec, zgodnie z otrzymanymi Nauczyciel zawiesza na tablicy linię czasu z miejscami na wpisanie dat oraz wydarzeń. Uczniowie mają 15 minut na uzupełnienie schematów i przygotowanie wystąpień.
- Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup uzupełniają odpowiednie odcinki linii czasu oraz opowiadają o prezentowanych wydarzeniach. Nauczyciel kontroluje, aby kolejne fragmenty były wypełniane w sposób umożliwiający następnemu zespołowi dopisanie
właściwych treści.
- Uczniowie wykonują zadanie 1. Umieszczone na tablicy interaktywnej „Mapa zjednoczenia Niemiec”. Osoba chętna zaznacza na mapie tereny, które zostały przyłączone do Niemiec w wyniku wymienionych wydarzeń.
- Nauczyciel podkreśla fakt, że zjednoczenie Niemiec miało poważne skutki nie tylko dla nowo powstałego państwa, lecz także dla całej Europy – m.in. przedstawia wydarzenia Komuny Paryskiej jako następstwo klęski Francji w wojnie z Prusami. Następnie
poleca uczniom zapoznać się z tekstem Czerwony Krzyż i zadaje pytanie naforum klasy: Kto, kiedy i dlaczego zdecydował o założeniu organizacji nazwanej Czerwonym Krzyżem?.
Faza podsumowująca
Uczniowie wspólnie z nauczycielem rozwiązują zadanie 2 umieszczone na tablicy interaktywnej dotyczące podobieństw i różnic w przebiegu zjednoczenia Włoch i Niemiec. Wyznaczone osoby zaznaczają znakiem + podobieństwa i – różnice.
Scenariusz lekcji historii w klasie VII z wykorzystaniem tablicy multimedialnej (interaktywnej)
Zjednoczenie Niemiec
Cele lekcji:
Uczeń:
− poprawnie posługuje się terminami: II Rzesza Niemiecka, Komuna Paryska,
− 1864 r. – wojna Prus i Austrii z Danią, 1866 r.
– klęska Austrii w wojnie z Prusami, 1867 r. – powstanie Związku Północnoniemieckiego, lata 1870–1871 – wojna prusko-francuska, 1871 r. – zjednoczenie Niemiec (utworzenie Cesarstwa Niemieckiego),
− omawia rolę postaci: Ottona von Bismarcka, Henriego Dunanta,
− przedstawia kolejne etapy procesu zjednoczenia państw niemieckich,
− wskazuje na mapie zmiany terytorialne wynikające z przebiegu zjednoczenia Niemiec,
− wyjaśnia okoliczności powstania i działalność Komuny Paryskiej.
Metody:
− metoda aktywizująca – linia czasu,
− rozmowa kierowana,
− elementy wykładu,
− praca z tablicą multimedialną
− praca z mapą,
− praca z materiałem ilustracyjnym.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
− podręcznik,
− tablica multimedialna,
− karta pracy „Zjednoczenie Niemiec”,
− linia czasu do uzupełnienia.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji.
- Podczas rozmowy zainicjowanej przez nauczyciela uczestnicy zajęć przypominają, jaka była sytuacja państw niemieckich, w szczególności Prus, po kongresie wiedeńskim.
- Uczniowie zapoznają się z informacją dotyczącą najważniejszych zagadnień, na które będą musieli zwrócić uwagę w trakcie lekcji .
Faza realizacyjna
- Nauczyciel w krótkim wykładzie opowiada o dążeniach zjednoczeniowych w Niemczech w pierwszej połowie XIX w. Przedstawia przyczyny podejmowanych działań oraz plan zjednoczenia Niemiec realizowany przez Ottona von Bismarcka).
- Uczniowie zapoznają się z krótkimi filmikami dotyczącymi procesu zjednoczenia Niemiec, które zostają im odtworzone na tablicy multimedialnej.
- Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zadaniem zespołów jest przygotowanie na podstawie obejrzanego filmu linii czasu prezentującej proces zjednoczenia Niemiec, zgodnie z otrzymanymi Nauczyciel zawiesza na tablicy linię czasu z miejscami na wpisanie dat oraz wydarzeń. Uczniowie mają 15 minut na uzupełnienie schematów i przygotowanie wystąpień.
- Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup uzupełniają odpowiednie odcinki linii czasu oraz opowiadają o prezentowanych wydarzeniach. Nauczyciel kontroluje, aby kolejne fragmenty były wypełniane w sposób umożliwiający następnemu zespołowi dopisanie
właściwych treści.
- Uczniowie wykonują zadanie 1. Umieszczone na tablicy interaktywnej „Mapa zjednoczenia Niemiec”. Osoba chętna zaznacza na mapie tereny, które zostały przyłączone do Niemiec w wyniku wymienionych wydarzeń.
- Nauczyciel podkreśla fakt, że zjednoczenie Niemiec miało poważne skutki nie tylko dla nowo powstałego państwa, lecz także dla całej Europy – m.in. przedstawia wydarzenia Komuny Paryskiej jako następstwo klęski Francji w wojnie z Prusami. Następnie
poleca uczniom zapoznać się z tekstem Czerwony Krzyż i zadaje pytanie naforum klasy: Kto, kiedy i dlaczego zdecydował o założeniu organizacji nazwanej Czerwonym Krzyżem?.
Faza podsumowująca
Uczniowie wspólnie z nauczycielem rozwiązują zadanie 2 umieszczone na tablicy interaktywnej dotyczące podobieństw i różnic w przebiegu zjednoczenia Włoch i Niemiec. Wyznaczone osoby zaznaczają znakiem + podobieństwa i – różnice.